Укрзалізниця та Мінінфраструктури пропонують з 1 вересня 2021 року змінити тарифи на перевезення окремих класів вантажів

Укрзалізниця та Мінінфраструктури планують розпочати двоетапний процес зміни тарифів на вантажні залізничні перевезення. Тарифи не переглядалися з березня 2019 року, і за цей час значно зросла вартість продукції, яку використовує залізниця. Крім того, наявна диспропорція між тарифами на перевезення вантажів різних класів створює неконкурентні умови для вантажовідправників. Про це повідомив в.о. голови правління АТ «Укрзалізниця» Іван Юрик. 

Так, за словами керівника Укрзалізниці, у разі зміни тарифів з 1 вересня 2021 року Укрзалізниця вже до кінця цього року зможе одержати додаткові доходи в сумі 1,783 млрд грн і близько 10 млрд грн — у наступному році. Це дасть змогу збільшити фінансові можливості компанії для забезпечення якісного оновлення основних засобів компанії.

«Ми маємо припинити субсидування окремих видів вантажів, що відбувалося за рахунок існування низьких тарифних класів, і недоотриманий фінансовий ресурс за останні роки має бути нарешті спрямований на благо компанії. У найближчі роки маємо забезпечити масштабний ремонт інфраструктури по всій країні, реконструювати не десятки, а сотні кілометрів колій, електричних мереж та інших об’єктів, модернізувати локомотиви та вантажні вагони. Всі зазначені інвестиції критично необхідні, щоб надавати якісні послуги бізнесу», — зазначив Іван Юрик.

За словами керівника Укрзалізниці, діючі тарифи на перевезення вантажів потребують перегляду ще й тому, що витрати на здійснення перевезень постійно зростають. Так, за офіційними даними, з 2009 по 2020 рік зростання індексу цін виробників промислової продукції випереджає індекс тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом на 60%.

«Якщо й надалі нічого не змінювати у тарифній політиці, ми ще більше посилимо цю несправедливу диспропорцію, що існує між вантажними тарифними класами. Залізниця втратила значні ресурси за рахунок недоотримання належних доходів. Водночас вона прагне надавати якісні послуги вантажовідправникам за обґрунтовані тарифи та гарантувати безпеку руху. Укрзалізниці немає різниці, що саме везти, адже від цього не залежать її витрати, тільки вага, тип вагона та технологія маршруту мають значення для собівартості. Вантажний тариф має бути уніфікованим для всіх класів вантажів у майбутньому. Прийняття зазначеної ініціативи є першим кроком на шляху до ліквідації розподілу вартості перевезення за тарифними класами вантажів, що, власне, передбачено Стратегією АТ «Укрзалізниця» на 2019 – 2023 роки», — зазначив Іван Юрик.

Зокрема, відповідно до оприлюдненого проєкту наказу Міністерства інфраструктури України  «Про внесення змін до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язані з ними послуги», пропонується з 1 вересня 2021 року підвищити на 8% рівень тарифів на перевезення вантажів 1-го та 2-го тарифних класів. Наступний етап підвищення тарифів на зазначені класи вантажів передбачається провести з 1 січня 2022 року: для вантажів 1-го тарифного класу – на 20,4%, 2-го класу – на 6,5%.

Для зменшення ризиків для економіки країни та вітчизняних виробників зміну рівня тарифів пропонується здійснювати поступово, що забезпечить розтермінування впливу від підвищення в часі, адаптації ринку до змін, дозволить користувачам послуг залізничного транспорту врахувати заплановані зміни рівня тарифів при організації роботи та укладанні контрактів.

Крім того, пропонується для вантажів позакласної групи, до яких входять, зокрема, щебінь та баласт для доріг, перліт, пісок, шлаки, сіль, встановити тарифи на рівні, що нині діє для вантажів 1-го тарифного класу, що забезпечить беззбитковість їх перевезень. Також передбачається приведення тарифів на перевезення порожніх вагонів з-під вивантаження вантажів позакласної групи та 1-го тарифного класу до рівня тарифів з-під вивантаження вантажів 2-го тарифного класу. І хоча при цьому такі перевезення й залишаться збитковими, зазначене стане першим кроком на шляху до уніфікації тарифів на перевезення порожніх вагонів.

Нагадаємо, що тарифи на перевезення вантажів залізничним транспортом затверджує Міністерство інфраструктури України після погодження з Міністерством економіки, Міністерством фінансів та Державною регуляторною службою.

Востаннє залізничні вантажні тарифи були проіндексовані з 30.03.19 на 14,2% відповідно до наказу Мінінфраструктури №205 від 22.03.2019.

Оформити підписку на наші новини